Liiketoiminnallisen yrityksen olemassaolon perustarkoitus on, että se tuottaa arvoa asiakkaalle. Tämä on lähtökohta kasvulle ja kannattavuudelle. Yrityksessä arvoa asiakkaalle luovat ihmiset yhdessä. Tähän asti on uskottu, että yhdessä tekemisen suunta löydetään strategian kautta. Viimeisen parin vuosikymmenen mantra on ollut strategia. Tutkimustuloksen mukaan kuitenkin vain ani harva ymmärtää työpaikkansa strategiasta juuri mitään. Maarika Mauryn laaja tutkimus osoitti, että vain 13 % yrityksen johdosta, 8 % keskijohdosta ja 2 % työntekijöistä tietää, mikä on yrityksen virallinen strategia.
Strategian ajatusmalli on liikkeenjohtoon lainattu sotatieteistä. Strategian perusajatuksena on kilpailijan toimien ennakointi ja niiltä suojautuminen. Kilpailijan toimien ennakoinnista aiheutuu monta ajattelua vaikeuttavaa tekijää: Kuka onkaan meidän kilpailijamme? Nykyisessä globaalin talouden murroksessa liiketoimintalogiikat muuttuvat niin vauhdikkaasti, että kilpailijoiden tunnistaminen on hyvin epävarmaa. Pienelle tai keskisuurelle yritykselle saman toimialan jättien, ”kilpailijoiden”, markkinaliikkeiden ennakoiminen on mahdottomuus. Pahinta kuitenkin on, että näillä ajatuspoluilla helposti unohtuu kaikkein olennaisin: asiakas, asiakkaan tarve ja asiakkaan palvelu.
Isaiah Berlin esittää siilin ja ketun filosofiaa koskevassa esseessään, että ihmisiä on kahdenlaisia. On siilejä, ja on kettuja. Idea on antiikin eläinsadusta, jonka teema on, että kettu tietää monia asioita, mutta siili tietää yhden ison asian. Kettua on nälissään ja se vaanii siiliä. Se keksii toinen toistaan nokkelampia juonia siilin pään menoksi. Siilin selviytyminen perustuu aina samaan suojautumiskonstiin, se kääriytyy piikkipalloksi. Samaa logiikka voidaan soveltaa yrityksiin ja liiketoimintaan.
Jim Collins esittelee liiketoiminnan siilikonseptin periaatteet kirjassaan Good to Great. Siilikonsepti asettaa liiketoiminnalle kolme tärkeää ehtoa: Ensinnäkin tuotteemme ja palvelumme antaa asiakkalle lisäarvoa. Toiseksi niissä olemme osaamiseltamme maailman huipputasoa ja osaamme tehdä ne kustannustehokkaasti. Kolmanneksi haluamme tehdä niitä intohimoisesti. Me kutsumme siilikonseptia menestyskonseptiksi.
Me Consense Concept Partnersissa haluamme olla edelläkävijöitä arvon luomisessa asiakkaalle konseptoinnin kautta. Konseptointi tarkoittaa aina asioiden yksinkertaistamista. Konseptointi lisää asiakkaan saamaa arvoa, vähentää kustannuksia sekä minimoi tarvittavan pääoman. Konseptoinnin kautta yrityksen liiketoiminnan kokonaisuus nähdään selkeästi. Menestyskonsepti nostaa jalustalle liiketoiminnan oman ainutlaatuisen osaamisen. Se on tie kasvuun ja kannattavuuteen.
Juhani Saarela
Strategian ajatusmalli on liikkeenjohtoon lainattu sotatieteistä. Strategian perusajatuksena on kilpailijan toimien ennakointi ja niiltä suojautuminen. Kilpailijan toimien ennakoinnista aiheutuu monta ajattelua vaikeuttavaa tekijää: Kuka onkaan meidän kilpailijamme? Nykyisessä globaalin talouden murroksessa liiketoimintalogiikat muuttuvat niin vauhdikkaasti, että kilpailijoiden tunnistaminen on hyvin epävarmaa. Pienelle tai keskisuurelle yritykselle saman toimialan jättien, ”kilpailijoiden”, markkinaliikkeiden ennakoiminen on mahdottomuus. Pahinta kuitenkin on, että näillä ajatuspoluilla helposti unohtuu kaikkein olennaisin: asiakas, asiakkaan tarve ja asiakkaan palvelu.
Isaiah Berlin esittää siilin ja ketun filosofiaa koskevassa esseessään, että ihmisiä on kahdenlaisia. On siilejä, ja on kettuja. Idea on antiikin eläinsadusta, jonka teema on, että kettu tietää monia asioita, mutta siili tietää yhden ison asian. Kettua on nälissään ja se vaanii siiliä. Se keksii toinen toistaan nokkelampia juonia siilin pään menoksi. Siilin selviytyminen perustuu aina samaan suojautumiskonstiin, se kääriytyy piikkipalloksi. Samaa logiikka voidaan soveltaa yrityksiin ja liiketoimintaan.
Jim Collins esittelee liiketoiminnan siilikonseptin periaatteet kirjassaan Good to Great. Siilikonsepti asettaa liiketoiminnalle kolme tärkeää ehtoa: Ensinnäkin tuotteemme ja palvelumme antaa asiakkalle lisäarvoa. Toiseksi niissä olemme osaamiseltamme maailman huipputasoa ja osaamme tehdä ne kustannustehokkaasti. Kolmanneksi haluamme tehdä niitä intohimoisesti. Me kutsumme siilikonseptia menestyskonseptiksi.
Me Consense Concept Partnersissa haluamme olla edelläkävijöitä arvon luomisessa asiakkaalle konseptoinnin kautta. Konseptointi tarkoittaa aina asioiden yksinkertaistamista. Konseptointi lisää asiakkaan saamaa arvoa, vähentää kustannuksia sekä minimoi tarvittavan pääoman. Konseptoinnin kautta yrityksen liiketoiminnan kokonaisuus nähdään selkeästi. Menestyskonsepti nostaa jalustalle liiketoiminnan oman ainutlaatuisen osaamisen. Se on tie kasvuun ja kannattavuuteen.
Juhani Saarela