Lähtökohtaisesti meillä on hyvin vähän yhteistä ymmärrystä, consense, edes yhden yrityksen liiketoiminnassa. Puhun tässä kokemuksen syvällä rintaäänellä. Ajattelua hajottavia tekijöitä on yksinkertaisesti liikaa. Seuraavassa on lueteltu muutamia perussyitä:
Nuorena miehenä halusin kiihkeästi, että ihmiset olisivat kanssani samaa mieltä. Vähitellen huomasin, että kaikilla on omat taustalähtökohtansa, eivätkä he voi olla kaikesta samaa mieltä kanssani. Nyt on selvinnyt, ettei ihmisten edes tarvitse olla samaa mieltä läheskään kaikesta. Aivan viimeaikoina on alkanut puskea pintaan se pirullinen ajatus, että taitaa olla hyvä etteivät ihmiset ole samaa mieltä läheskään kaikesta.
Kaikesta huiolimatta meillä on liiketoiminnassa muutamia perustotuuksia, joista jokainen liiketoiminnassa mukana oleva voi pienen ajatustyön jälkeen olla samaa mieltä:
A. Asiakas on tärkein. Vuosituhannen vaihteessa tehtiiin Britanniassa empiirinen tutkimus, jossa oli mukana 7000 yritystä, kooltaan 5-100 miljoonaa puntaa. Tästä joukosta löytyi 10% yrityksiä, jotka kasvoivat 30% vähintään neljänä peräkkäisenä vuotena. Yhteistänäille yrityksille oli, ettäne korostivat erinomaisuutta sellaisilla alueilla kuin ”asiakaspalvelu”, ”asiakkaiden tarpeiden ymmärtäminen”ja ”tuotteiden ja palvelujen laatu”. Vähän toisin termein fokuksen kohdistaminen asiakkaaseen tarkoittaa siis liikevaihtoa ja sen kasvua.
B. Kannattavuus on liiketoiminnan a ja o. Hyvin yksinkertaisesti kannattavuudessa on siis kyse kaavasta: liikevaihto miinus kustannukset jaettuna sitoutuneella pääomalla. Menestyskonsepteiksi määrittelemme sellaiset, jotka samanaikaisesti lisäävät asiakkaan saamaa lisäarvoa, mahdollistavat tehokkaan tuotantotalouden ja minimoivat käytettävän pääoman.
Edellä olevat kohdat A ja B ovat sellaisia, joille saa ymmärrystä asiakkaalta, henkilöstöltä sekä omistajalta. Tämän lisäksi jokaisessa liiketoiminnassa on omia erityisasioita, joille keskustelun ja viestinnän kautta syntyy yhteistä ymmärrystä. Yrityksen menestyksen kannalta se mistä ollaan yhtä mieltä, consense, on kulmakivi tai vankka perustus. Siitä lähtee tekemisen voima.
Juhani Saarela
- ”Onhan se vähän niinnii ja onhan se vähän näinnii, mutta voihan se olla toisinnii”, sanoo savolainen kansanviisaus. Tällä internetin ja valtavan mediatulvan aikakaudella yleistotuuksia ei vain tahdo löytyä.
- ”Ihminenhän on aina ja kaikkialla, olipa hän kuka hyvänsä, toiminut mieluiten niin kuin on itse halunnut, eikä lainkaan sen mukaan kuin järki ja hyöty ovat määränneet.”Tämä suuri totuus on venäläiseltä ihmissielun tuntijalta F.M. Dostojevskilta. Onkohan tässä taustalla yksinkertaisesti jokaisen yksilön suuri tarve korostaa henkilökohtaista vapauttaan.
- Eilen olin tuota mieltä, tänään olen tätä mieltä ja huomenna olen jotain mieltä. Tämä on lähinnä henkilökohtainen huomio, mutta näyttää se muidenkin kohdalla pitävän paikkansa. Ajattelu ja ajatukset muuttuvat, hitaasti tai nopeasti riippuen asiasta.
Nuorena miehenä halusin kiihkeästi, että ihmiset olisivat kanssani samaa mieltä. Vähitellen huomasin, että kaikilla on omat taustalähtökohtansa, eivätkä he voi olla kaikesta samaa mieltä kanssani. Nyt on selvinnyt, ettei ihmisten edes tarvitse olla samaa mieltä läheskään kaikesta. Aivan viimeaikoina on alkanut puskea pintaan se pirullinen ajatus, että taitaa olla hyvä etteivät ihmiset ole samaa mieltä läheskään kaikesta.
Kaikesta huiolimatta meillä on liiketoiminnassa muutamia perustotuuksia, joista jokainen liiketoiminnassa mukana oleva voi pienen ajatustyön jälkeen olla samaa mieltä:
A. Asiakas on tärkein. Vuosituhannen vaihteessa tehtiiin Britanniassa empiirinen tutkimus, jossa oli mukana 7000 yritystä, kooltaan 5-100 miljoonaa puntaa. Tästä joukosta löytyi 10% yrityksiä, jotka kasvoivat 30% vähintään neljänä peräkkäisenä vuotena. Yhteistänäille yrityksille oli, ettäne korostivat erinomaisuutta sellaisilla alueilla kuin ”asiakaspalvelu”, ”asiakkaiden tarpeiden ymmärtäminen”ja ”tuotteiden ja palvelujen laatu”. Vähän toisin termein fokuksen kohdistaminen asiakkaaseen tarkoittaa siis liikevaihtoa ja sen kasvua.
B. Kannattavuus on liiketoiminnan a ja o. Hyvin yksinkertaisesti kannattavuudessa on siis kyse kaavasta: liikevaihto miinus kustannukset jaettuna sitoutuneella pääomalla. Menestyskonsepteiksi määrittelemme sellaiset, jotka samanaikaisesti lisäävät asiakkaan saamaa lisäarvoa, mahdollistavat tehokkaan tuotantotalouden ja minimoivat käytettävän pääoman.
Edellä olevat kohdat A ja B ovat sellaisia, joille saa ymmärrystä asiakkaalta, henkilöstöltä sekä omistajalta. Tämän lisäksi jokaisessa liiketoiminnassa on omia erityisasioita, joille keskustelun ja viestinnän kautta syntyy yhteistä ymmärrystä. Yrityksen menestyksen kannalta se mistä ollaan yhtä mieltä, consense, on kulmakivi tai vankka perustus. Siitä lähtee tekemisen voima.
Juhani Saarela