Tässä ei ole miestä eikä naista, ei tuotantoinsinööriä eikä markkinointiekonomia, ei perusporvaria eikä vihervasemmistolaista, vaan menestyvässä liiketoiminnassa kaikkien tavoitteena on tyytyväinen asiakas.Tyytyväinen asiakas tuo kaikille yrityksen työntekijöille leivän pöytään ja paljon muutakin elämän kivaa. Tyytyväinen asiakas antaa myös tuoton riskisijoittajalle.
Viime vuosien myllytyksessä olemme unohtaneet asiakkaan ja alkaneet puhua kaikesta muusta. Seuraukset ovat olleet tuhoisia. Nokian tapauksessa on puhuttu johtamisen pelon kulttuurista. Oliko se kaikkein olennaisinta. Toisin tässä rinnalle Applen. Steven Jobs oli alaisiaan kohtaan äärimmäisen vaativa, oikukas ja jopa brutaali. Mutta kuten hän eläkerrassaan määritteli: ”Intohimoni on ollut rakentaa kestävä yritys, jossa ihmisiä motivoidaan tekemään erinomaisia tuotteita.”
Jokaisen yksilön panos on keskeisen tärkeä. Kukaan ei voi yksin saada aikaan mitään merkittävää, ei edes Steven Jobs. Johtajana hän kehitti liiketoimintakonseptin, jolla Applen eri tuotteet integroituivat yhdessä eri palveluiden kanssa yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Helppo yhtenäinen käyttöliittymä ihmisen kaikkeen henkilökohtaiseen informaatioon ja netin kautta tarjottaviin palveluihin teki konkurssin partaalla keikkuneesta pc-valmistajasta vain 15 vuodessa maailman arvokkaimman yrityksen. Taustalla oli kuitenkin Mike Markkulan asiakas- ja markkinointifilosofia:
1) Pitää ymmärtää asiakkaan tunteita ja tarpeita paremmin kuin mikään muu yritys.
2) Pitää keskittyä kehittämään itse valitsemiaan asioita ja karsia kaikki vähemmän tärkeän sälä.
3) Kaiken pitää välittää yhtenäistäkuvaa yrityksestä.
Kun liiketoimintakonsepti on riittävän yksinkertainen ja selkeä, jokaisen yksilön on helppo omassa tehtävässään nähdä merkityksensä asiakkaan palveluksessa. Silloin syntyy tuloksia.
Juhani Saarela
Viime vuosien myllytyksessä olemme unohtaneet asiakkaan ja alkaneet puhua kaikesta muusta. Seuraukset ovat olleet tuhoisia. Nokian tapauksessa on puhuttu johtamisen pelon kulttuurista. Oliko se kaikkein olennaisinta. Toisin tässä rinnalle Applen. Steven Jobs oli alaisiaan kohtaan äärimmäisen vaativa, oikukas ja jopa brutaali. Mutta kuten hän eläkerrassaan määritteli: ”Intohimoni on ollut rakentaa kestävä yritys, jossa ihmisiä motivoidaan tekemään erinomaisia tuotteita.”
Jokaisen yksilön panos on keskeisen tärkeä. Kukaan ei voi yksin saada aikaan mitään merkittävää, ei edes Steven Jobs. Johtajana hän kehitti liiketoimintakonseptin, jolla Applen eri tuotteet integroituivat yhdessä eri palveluiden kanssa yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Helppo yhtenäinen käyttöliittymä ihmisen kaikkeen henkilökohtaiseen informaatioon ja netin kautta tarjottaviin palveluihin teki konkurssin partaalla keikkuneesta pc-valmistajasta vain 15 vuodessa maailman arvokkaimman yrityksen. Taustalla oli kuitenkin Mike Markkulan asiakas- ja markkinointifilosofia:
1) Pitää ymmärtää asiakkaan tunteita ja tarpeita paremmin kuin mikään muu yritys.
2) Pitää keskittyä kehittämään itse valitsemiaan asioita ja karsia kaikki vähemmän tärkeän sälä.
3) Kaiken pitää välittää yhtenäistäkuvaa yrityksestä.
Kun liiketoimintakonsepti on riittävän yksinkertainen ja selkeä, jokaisen yksilön on helppo omassa tehtävässään nähdä merkityksensä asiakkaan palveluksessa. Silloin syntyy tuloksia.
Juhani Saarela